هیرودتراپی چیست و چگونه کمک می کند؟

درمان با زالو یا هیرودتراپی یکی از روش های طب جایگزین است.

شرکت دانش بنیان تک زالو- فروش تکثیر و پرورش زالوی طبی بهداشتی دارای پروانه بهره برداری و مجوز تولید از سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی استان البرز کرج با نظارت دامپزشک مورد تایید سازمان دامپزشکی

هیرودتراپی چیست و چگونه کمک می کند؟

برو دکتر

پست های ما با عشق به پزشکی مبتنی بر شواهد نوشته شده است. ما به منابع معتبر مراجعه می کنیم و برای شنیدن نظرات به پزشکان خوشنام مراجعه می کنیم. اما به یاد داشته باشید: مسئولیت سلامتی شما بر عهده شما و پزشکتان است. ما نسخه نمی نویسیم، توصیه می کنیم. به دیدگاه ما تکیه کنید یا نه – شما تصمیم می گیرید.

درمان با زالو یا هیرودتراپی یکی از روش های طب جایگزین است.

رویکردهای درمانی که توسط طب جایگزین انجام می شود، پایه شواهد بالینی دقیقی ندارند. دانشمندان مدت زیادی است که برخی از آنها را مورد مطالعه قرار داده اند، اما نتوانسته اند کارایی آنها را ثابت کنند. بنابراین، اولین مطالعات جدی هیرودتراپی و همچنین هومیوپاتی در  دهه 40 قرن بیستم ظاهر شد و تا کنون بیش از 500 مقاله علمی در این زمینه وجود دارد. دانشمندان هیچ اثر خارق العاده ای از درمان با زالو ثبت نکرده اند، اما  این روش هنوز دارای مزایای پزشکی است.

در عین حال هیرودتراپی یکی از قدیمی ترین روش های پزشکی است. این در ایران بین النهرین، بیزانس، چین باستان، یونان، روم انجام می شده و از آن برای درمان بیشتر بیماری های شناخته شده استفاده می شد. اما حتی امروزه در هر شهری می توانید کلینیک یا مراکز طب سنتی پیدا کنید که چنین خدماتی را ارائه می دهد.

زالو درمانی چیست و چه تاثیری بر فرد می گذارد

زالو دارویی Hirudo medicinalis یک گونه انگلی از آنلیدها است که از خون حیوانات خونگرم از جمله انسان تغذیه می کند. در آب های روان زندگی می کند. حساس به صدا، نور، دما، مواد شیمیایی میباشد

در انتهای جلویی زالو سه فک با دندان وجود دارد. وقتی گاز می گیرد، زخمی به شکل Y باقی می گذارد و با کمک حرکات موزون بدن خون را می مکد. برای یک بار تغذیه، زالو 10-15 میلی لیتر خون دریافت می کند. این تقریباً مانند دو لوله آزمایش است که معمولاً خون در آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل عمومی یا بیوشیمیایی جمع آوری می شود.

زالو داروخانه ای به این شکل است. 
در طبابت عمدتاً از زالوهای سایز متوسط ​​استفاده می شود. 
در حالت آرام 
2-3 سانتی متر طول دارند در هنگام تغذیه بزرگتر می شوند. 
منبع: Mit Kapevski / Shutterstock

هیرودتراپی چیست و چگونه کمک می کند؟

در زمان گزش، موادی از ترکیبات فعال بیولوژیکی از ترشح غدد بزاقی زالو وارد زخم می شود. برای اینکه یک وعده غذایی خوب برای خودش تهیه کند و زنده بماند، مجبور می شود در مورد گاز گرفته شده «فکر» کند. پس اگر قربانی نیش بیهوش نشود قربانی زالو می تواند عصبانی شود و کرم را بکشد. چنین چشم اندازی زالو را خوشحال نمی کند و او با احتیاط یک ماده بی حس کننده را به خون حیوان تزریق می کند.

علاوه بر این، بیش از دوجین مولکول فعال بیولوژیکی در راز زالو شناسایی شده است که به طور فرضی می تواند برای سلامت انسان مفید باشد.

معروف ترین ماده تولید شده توسط زالو، ضد انعقاد طبیعی قوی هیرودین است. در  دهه 50 قرن گذشته، هیرودین از بزاق زالو جدا شد، اما این ماده به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفت: معرفی عصاره باعث ایجاد علائم شوک در بیماران شد. در پایان قرن بیستم، دانشمندان انواع دستکاری شده ژنتیکی هیرودین را ایجاد کردند، اما تا آن زمان، هپارین آنالوگ آن، که دوز آن آسان‌تر بود و عوارض جانبی کمتری داشت، قبلاً به طور کامل در پزشکی استفاده می‌شد.

چه موادی در بزاق زالو وجود دارد

اثر ضد درد و ضد التهابیآنتی استازین، گیروستاسین، جیلانتنز، اگلین سی، مهارکننده تریپتاز زالو، مهارکننده مکمل C1، گوامرین و پیگوامرین، مهارکننده کربوکسی پپتیداز، بدلین و بلاستازین
افزایش جریان خوناستیل کولین، مولکول های هیستامین مانند
تخریب ماتریکس خارج سلولیهیالورونیداز و کلاژناز
اثر ضد پلاکتیساراتین، کالین، آپیراس، دکورسین
اثر ضد انعقادهیرودین، ژلین، مهارکننده فاکتور Xa، دستابیلاز، پروتئین زالو جدید-1، ویتید و ویتامینن
اثر ضد میکروبیدستابیلاز، کلرومیستین، تروماسین، ترومایسین و پپتید B

هشدار احتیاط

زالو هرگز روی رگهای اصلی مانند ورید گردن یا ورید فمورال قرار نمی گیرد. به همین ترتیب روی سینه ها، پلک ها یا ساختارهای ظریف بدن قرار نمی گیرند.

شرکت دانش بنیان تک زالو دارای مجوز رسمی و پروانه بهره برداری از سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی استان البرز کرج

هشدارپزشکی در زالو درمانی با استفاده از زالوی آلوده و غیر بهداشتی

از آنجایی که زالو درمانی یک مقوله کاملا بهداشتی میباشد و زالوهای طبی یکبار مصرف هستند. هرگز وضعیتی مانند شیردوشی و استفاده مجدد وجود ندارد و فورا پس از مصرف باید آنها را امحا نمود. پس از درخواست، محل استفاده از زالو به مدت 24 ساعت در شرایط استریل با تمیز کردن مناسب بسته می شود. پانسمان به مدت 24 ساعت بسته خواهد ماند.

از مراجعه به مراکز درمانی که زالوهای طبی را از تکثیر کننده های زیرزمینی و مزارع غیر بهداشتی تهیه میکنند جدا پرهیز نمایید. زیرا ممکن است زالوهای غیر بهداشتی بیماری های مالاریا و هپاتیت را به انسان انتقال دهند

تک زالو یعنی سلامت

بازدیدها: 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اکنون تماس بگیرید