ده سوال در مورد زالو درمانی

ده سوال در مورد زالو درمانی

هیرودوتراپی یا درمان با زالوی طبی یکی از قدیمی ترین روش های پزشکی است. نیش این کرم ها در یونان باستان و مصر باستان درمان می شد و روش استفاده از آنها توسط بقراط و ابن سینا شرح داده شد. با وجود هزاران سال سابقه، بیماران اغلب سوالاتی در مورد زالو درمانی می پرسند. یک فیزیوتراپیست آسایشگاه “بلوکوریخا” یولیا اوشلاکوا به محبوب ترین آنها پاسخ داد.

1.       آیا واقعا نیش زالو می تواند التیام یابد؟

هیرودوتراپی اثر پیچیده ای دارد. نیش زالو باعث خونریزی موضعی می شود که می تواند احتقان وریدی را از بین ببرد و خون رسانی را افزایش دهد. علاوه بر این، مواد وارد خون می شوند – آنزیم – هیرودین، که اثر ضد درد و ضد التهابی دارند، میکروسیرکولاسیون خون بهبود می یابد، احتمال ترومبوز کاهش می یابد و ادم کاهش می یابد.

2.       هیرودتراپی به چه بیماری هایی کمک می کند؟

درمان با زالو به بسیاری از بیماری ها کمک می کند. هیرودوتراپی در موارد زیر استفاده می شود:

  • قلب و عروق (با آترواسکلروز، آنژین صدری، کاردیواسکلروز، فشار خون بالا با افزایش انعقاد خون، ترومبوفلبی
  • ت با علل مختلف)؛
  • اورولوژی (با پروستاتیت، آدنوم پروستات، سنگ کلیه)؛
  • نورولوژی (با پوکی استخوان، میوزیت، سیاتیک، سردرد، سرگیجه با هر منشا، فشار خون داخل جمجمه، میگرن، نوریت، نوروز، نورالژی و بی خوابی).
  • غدد درون ریز (
  • ، بیماری تیروئید، چاقی)؛
  • پوست (برای پسوریازیس، نورودرماتیت، اگزما، آکنه)؛
  • ریه (با برونشیت مزمن و آسم برونش)؛
  • گوارش (برای هپاتوز، کوله سیستیت، پانکراتیت، گاستریت، اثنی عشر)؛
  • چشم پزشکی (با حمله حاد گلوکوم)؛
  • روماتولوژی (با آرتریت روماتوئید، اسکلرودرمی، پری آرتریت)؛
  • جراحی (برای ترومبوفلبیت، وریدهای واریسی)؛
  • پروکتولوژی (برای هموروئید)؛
  • گوش و حلق و بینی (با اوتیت، نوریت عصب شنوایی، کم شنوایی حسی مزمن).
هیرودوتراپی

3.       روی چه کسانی نباید زالو درمانی انجام داد؟

هیرودوتراپی برای بیمارانی که از هموفیلی، کم خونی شدید، دیاتز هموراژیک، افت فشار مداوم و انکولوژی رنج می برند ممنوع است. موارد منع چنین درمانی نیز حاملگی، قاعدگی و عدم تحمل فردی است.

4.       زالو چگونه گاز می گیرد؟

زالو از طریق پوست تا عمق 1.5 تا 2 میلی متر گاز می گیرد. در حین گزش، بزاق حاوی آنزیم هیرودین که از لخته شدن خون جلوگیری می کند، وارد زخم می شود. به طور متوسط ​​یک زالو در 20-60 دقیقه اشباع می شود و در این مدت می تواند حدود 5 میلی لیتر خون بنوشد.

5.       آیا می توان به تنهایی زالو درمانی کرد ؟

توصیه می کنیم با متخصصان تماس بگیرید. استفاده از زالو نیاز به دانش خاصی دارد، بنابراین خود درمانی می تواند منجر به عواقب نامطلوب شود.

6.       چرا نمی توانید قبل از عمل از عطر و سیگار استفاده کنید؟

در طبیعت، زالوها طعمه‌ای با حس بویایی قوی پیدا می‌کنند، بنابراین به عطرها بسیار حساس هستند. در طول عمل، زالوها اغلب از چسبیدن به پوست بیماران با بوی تند خودداری می کنند. بنابراین، قبل از جلسه هیرودتراپی، نیازی به استفاده از عطر، مصرف الکل و سیگار ندارید.

7.       برای زالو درمانی چه وسایلی مورد نیاز است ؟

پزشک همیشه به بیماران هشدار می دهد که در جلسه هیرودتراپی چه چیزی را با خود ببرند. معمولاً تهیه یک گچ چسب پهن، پد یا اسفنج پنبه ای، پدهای بهداشتی زنانه، یک پوشک برای ساکروم و شرمگاهی و یک باند کشی توری لوله ای و کیسه های پلاستیکی برای پاها توصیه می شود.

8.       آیا زالوهای دارویی می توانند ناقل بیماری باشند؟

خیر، زالوی طبی کاملا بی خطر است. زالوهایی که برای درمان استفاده می شوند در گیاهان مخصوص و در شرایط استریل رشد می کنند. زالو فقط یک بار استفاده می شود که عفونت سایر بیماران را حذف می کند.

9.       چرا نیش خارش دارد؟

در روز دوم یا سوم پس از عمل، ممکن است خارش، پرخونی یا تورم در محل گزش زالو ظاهر شود. این یک آلرژی نیست، بلکه یک واکنش پیشوندی است. محل گزش باید با یک سواب پنبه ای مرطوب شده با محلول گل همیشه بهار، کاروالول یا ژل فنستیل درمان شود.

10.   در صورت قطع نشدن خون بعد از جلسه چه باید کرد؟

به طور معمول، زخم ناشی از نیش زالو بین 6 تا 16 ساعت به ترشح خون، لنف و مایع بافتی ادامه می دهد. در طول این مدت، تقریباً 50 تا 300 میلی‌لیتر خون از آن خارج می‌شود، بنابراین بیماران باید یک سواب پنبه‌ای خشک و استریل را روی زخم بگذارند. پزشکان آغشته به محل گزش را با ید و سبز درخشان توصیه نمی کنند، زیرا نفوذپذیری بافت ها در محلی که زالو به آن چسبیده است افزایش یافته و ضد عفونی کننده ها می توانند باعث سوختگی شدید شوند. اگر خون بیش از 12-16 ساعت تراوش کند، باید به پزشک مراجعه کنید.

نیش زالو برای سلامتی شما: 10 سوال در مورد زالو درمانی

زالو داروخانه ای به این شکل است. 
در طبابت عمدتاً از زالوهای سایز متوسط ​​استفاده می شود. 
در حالت آرام 
2-3 سانتی متر طول دارند در هنگام تغذیه کش می شوند. 
منبع: Mit Kapevski / Shutterstock

چه موادی در بزاق زالو وجود دارد

اثر ضد درد و ضد التهابی آنتی استازین، گیروستاسین، جیلانتنز، اگلین سی، مهارکننده تریپتاز زالو، مهارکننده مکمل C1، گوامرین و پیگوامرین، مهارکننده کربوکسی پپتیداز، بدلین و بلاستازین
افزایش جریان خون استیل کولین، مولکول های هیستامین مانند
تخریب ماتریکس خارج سلولی هیالورونیداز و کلاژناز
اثر ضد پلاکتی ساراتین، کالین، آپیراس، دکورسین
اثر ضد انعقاد هیرودین، ژلین، مهارکننده فاکتور Xa، دستابیلاز، پروتئین زالو جدید-1، ویتید و ویتامینن
اثر ضد میکروبی دستابیلاز، کلرومیستین، تروماسین، ترومایسین و پپتید B

هشدار احتیاط

زالو هرگز روی رگهای اصلی مانند ورید گردن یا ورید فمورال قرار نمی گیرد. به همین ترتیب روی سینه ها، پلک ها یا ساختارهای ظریف بدن قرار نمی گیرند.

شرکت دانش بنیان تک زالو دارای مجوز رسمی و پروانه بهره برداری از سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی استان البرز کرج

هشدارپزشکی در زالو درمانی با استفاده از زالوی آلوده و غیر بهداشتی

از آنجایی که زالو درمانی یک مقوله کاملا بهداشتی میباشد و زالوهای طبی یکبار مصرف هستند. هرگز وضعیتی مانند شیردوشی و استفاده مجدد وجود ندارد و فورا پس از مصرف باید آنها را امحا نمود. پس از درخواست، محل استفاده از زالو به مدت 24 ساعت در شرایط استریل با تمیز کردن مناسب بسته می شود. پانسمان به مدت 24 ساعت بسته خواهد ماند.

از مراجعه به مراکز درمانی که زالوهای طبی را از تکثیر کننده های زیرزمینی و مزارع غیر بهداشتی تهیه میکنند جدا پرهیز نمایید. زیرا ممکن است زالوهای غیر بهداشتی بیماری های مالاریا و هپاتیت را به انسان انتقال دهند

تک زالو یعنی سلامت

بازدیدها: 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اکنون تماس بگیرید