خاصیت زالو درمانی

خاصیت زالو درمانی طبی یک روش درمانی است که با استفاده از زالوهای زنده که برای اهداف پزشکی استفاده می شود انجام می شود.

 برخی از آنزیم ها و مواد خاصی که از این زالوها ترشح می شود با جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش درد اثرات درمانی دارند .

رایج ترین نوع زالو دارویی هیرودو مدیسینالیس است.

خاصیت زالو درمانی

خواص زالو درمانی

  • چرا از زالوی طبی استفاده می شود؟
  • زالو طبی چه ویژگی هایی دارد؟
  • زالو درمانی برای چه بیماری هایی مفید است؟
  •  آیا زالو درمانی خطراتی دارد؟
  • آیا زالو درمانی در کلسیفیکاسیون موثر است؟
  • آیا زالو درمانی برای واریس موثر است؟
  • آیا زالو درمانی برای فتق درد موثر است؟
  • بعد از زالو درمانی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

چرا از زالوی طبی استفاده می شود؟

بزاق زالو طبی خاصیت ضد انعقاد و ضد التهابی دارد و در نتیجه از لخته شدن خون و کاهش التهاب جلوگیری می کند.

بیشتر آنزیم های ترشح شده از زالوهای دارویی ضد انعقاد هستند ، یعنی آنزیم هایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند . این آنزیم ها شامل موادی مانند هیرودین، کالابین، دستابیلاز و بازدارنده فاکتور Xa هستند. علاوه بر این آنزیم‌ها، زالوهای دارویی برخی آنزیم‌های ضد التهابی از جمله آنزیم‌هایی مانند هیالورونیداز، کلاژناز و الاستاز ترشح می‌کنند.

خاصیت زالو درمانی

به این ترتیب زالوی طبی،

  1. گردش خون را بهبود می بخشد : داروهای ضد انعقاد ترشح شده از زالوهای دارویی با جلوگیری از لخته شدن خون به گردش بهتر خون کمک می کنند. این به بافت ها کمک می کند تا اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دریافت کنند.
  2. اثر ضد التهابی : برخی از آنزیم های ترشح شده از زالو دارای خواص ضد التهابی هستند. به لطف این خواص، زالو به کاهش شرایط التهابی و تسکین درد کمک می کند. به طور موثر در بیماری های روماتیسمی، آرتریت و درد مفاصل عضلانی استفاده می شود.
  3. بهبود زخم را تسریع می کند : موادی که توسط زالوی طبی ترشح می شود به بهبود زخم ها کمک می کند. این مواد با افزایش گردش خون و داشتن اثر ضد التهابی به بهبود سریعتر زخم ها کمک می کنند.
  4. مورد استفاده در درمان واریس: از زالو طبی در درمان واریس نیز استفاده می شود. وریدهای واریسی وریدهای بزرگ شده ای هستند که باعث تجمع خون در پاها و کاهش گردش خون می شوند. آنزیم های ضد انعقاد زالو به گردش بهتر خون، افزایش سیالیت و کاهش رگ های واریسی کمک می کند.
  5. به عنوان مسکن موثر است و در درمان میگرن استفاده می شود: کالیکرئین ، آنزیم دیگری که از زالوهای دارویی ترشح می شود ، درد را کاهش می دهد. این خواص به ویژه در مواردی مانند درد پس از عمل، سردرد و میگرن مفید است.
  6. بازسازی بافت: هیالورونیداز ، آنزیم دیگری که توسط زالو طبی ترشح می شود ، روند بهبود زخم ها را تسریع می کند.

زالو طبی چه ویژگی هایی دارد؟

زالوهای دارویی در دهان دندان ندارند. در عوض، زالوها دارای سه آرواره در دهان خود هستند که تیز و نازک هستند. این آرواره ها به زالو کمک می کند تا پوست را سوراخ کند و خون را بمکد.

زالو درمانی نیز توسط بسیاری از افراد مهم در تاریخ استفاده شده است:

زالو درمانی توسط بسیاری از افراد مشهور در تاریخ استفاده شده است. برخی از این موارد عبارتند از:

  1. ناپلئون بناپارت : ناپلئون زالو درمانی را برای زخم هایی که در جنگ ها دریافت کرده بود ترجیح می داد.
  2. کلئوپاترا، ملکه اسکندریه : کلئوپاترا برای زیبایی از زالو درمانی استفاده می کرد. او همچنین معتقد بود که زالو بیماری ها را درمان می کند.
  3. جورج واشنگتن : جورج واشنگتن، اولین رئیس جمهور ایالات متحده، زالو درمانی را برای درمان زخم های خود ترجیح داد.
  4. سلطان عبدالحمید دوم: سلطان عبدالحمید دوم که در آخرین دوره های امپراتوری عثمانی می زیست، از زالو درمانی برای مشکلات سلامتی مانند آسم و روماتیسم استفاده می کرد.
  5. فلورانس نایتینگل : پرستار بریتانیایی و اصلاح طلب اجتماعی فلورانس نایتینگل زالو درمانی را برای درمان سربازان مجروح در طول جنگ کریمه ترجیح داد.
  6. خاصیت زالو درمانی- خواص زالو درمانی

زالو درمانی برای چه بیماری هایی مفید است؟

  • انسداد عروق
  • فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • درد فتق
  • کشیدگی، رگ به رگ شدن، جراحات
  • روماتیسم مفصلی
  • استئوآرتریت (کلسیفیکاسیون)
  • ترومبوفلبیت (التهاب وریدها)
  • میگرن
  • سینوزیت
  • صرع
  • اسکلروز چندگانه

 آیا زالو درمانی خطراتی دارد؟

زالو درمانی در صورتی که نکات خاصی در نظر گرفته شود و توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی و متخصص در این زمینه انجام شود یک عمل بسیار ایمن است .

اول، مهم است که اطمینان حاصل شود که زالوها در شرایط سالم و استریل پرورش می یابند . تولید و نگهداری زالو باید در محیط های بهداشتی و استریل شده انجام شود .

قبل از استفاده از زالو، پوست ناحیه درمان باید ضد عفونی شود. ضد عفونی کردن محل نیش زالو خطر عفونت را کاهش می دهد.

متخصصان مراقبت های بهداشتی که هیرودتراپی را انجام می دهند باید هنگام استفاده از زالو از دستکش و سایر تجهیزات حفاظتی استفاده کنند. بنابراین، خطر عفونت را می توان در طول درمان کاهش داد.

آیا زالو درمانی در کلسیفیکاسیون موثر است؟

کلسیفیکاسیون وضعیتی است که در نتیجه زوال و ساییدگی بافت غضروفی در مفاصل رخ می دهد. این باعث التهاب و درد در مفاصل می شود. زالو درمانی برای تسکین علائم آرتریت استفاده می شود و بر اساس اثر ضد التهابی برخی از مواد ترشح شده از زالو با افزایش جریان خون است.

مهمترین ماده ترشح شده توسط زالو یک ضد انعقاد به نام هیرودین است این ماده از لخته شدن خون جلوگیری می کند و جریان خون را افزایش می دهد. علاوه بر این، برخی دیگر از مواد ترشح شده از زالو نیز اثر ضد التهابی دارند . به خصوص هیستامین و پروستاگلاندین های ترشح شده از زالو اثر ضد التهابی دارد و درد و تورم را کاهش می دهد.

زالو درمانی با افزایش جریان خون در مفاصل و افزایش انتقال اکسیژن و مواد مغذی در بافت ها به بهبود بافت غضروفی کمک می کند . جدای از این، برخی از مواد ترشح شده از زالو نیز با تأثیر بر انتهای عصبی، اثر کاهش درد دارند .

آیا زالو درمانی برای واریس موثر است؟

بله، هیرودین ، آنزیم ویژه ای که از زالو ترشح می شود ، به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند و به کاهش علائمی مانند تورم، درد و گرفتگی ناشی از واریس کمک می کند.

علائمی مانند درد ، تورم و قرمزی در رگ‌های واریسی اغلب در نتیجه التهاب هستند، بنابراین زالو درمانی به کاهش این علائم کمک می‌کند.

زالو درمانی معمولاً در چند جلسه انجام می شود و هر جلسه تقریباً 50-20 دقیقه طول می کشد.

کل مدت درمان نیز به شدت واریس فرد و شدت علائم آن بستگی دارد. در حالی که ممکن است چند جلسه زالو درمانی برای برخی افراد کافی باشد، برای برخی دیگر ممکن است جلسات بیشتری لازم باشد.

آیا زالو درمانی برای فتق درد موثر است؟

آری، درد فتق معمولاً به دلیل فشرده شدن یا آسیب به اعصاب رخ می دهد. زالو درمانی با قرار دادن زالو در ناحیه ای که باعث درد می شود انجام می گیرد. هنگامی که زالو گاز می گیرد، مواد ضد انعقاد و ضدالتهابی موجود در بزاق آنها التهاب را کاهش داده و با افزایش گردش خون، درد را تسکین می دهد.

علاوه بر این ، فنجان درمانی، پرولوتراپی، طب سوزنی و اوزون تراپی توسط پزشک متخصص ما در مرکز ما برای درد فتق اعمال می شود .

بعد از زالو درمانی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پس از زالو درمانی نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد:

  1. خونریزی : خونریزی ممکن است پس از گزش زالو رخ دهد. بنابراین باید بررسی شود که آیا خونریزی بعد از زالو درمانی قطع شده است یا خیر. در زالو درمانی که توسط تیم متخصص و مجرب در مرکز ما انجام می شود، پانسمان های مخصوص ناحیه تحت درمان با زالو درمانی اعمال می شود و از عدم خونریزی آن اطمینان حاصل می شود.
  2. بهداشت : رعایت بهداشت در طول زالو درمانی بسیار مهم است. زالو باید در شرایط استریل نگهداری شود و در محیطی بهداشتی استفاده شود. ضمناً مواد مورد استفاده پس از زالو درمانی باید در شرایط بهداشتی نگهداری شوند.
  3. داروها : برخی داروها ممکن است خطر خونریزی بعد از زالو درمانی را افزایش دهند. به همین دلیل، حتماً باید قبل از زالو درمانی در مورد داروهایی که استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید. به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از انجام زالو درمانی معاینه پزشکی انجام دهید.

منبع

بازدیدها: 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اکنون تماس بگیرید